Island a trek Landmannalaugar

Island je známy svojou divokou prírodou: ľadovcami, vodopádmi, gejzírmi, sopkami a vulkanickou činnosťou. Na treku Landmannalaugar môžete zažiť pestrosť a rozmanitosť islandskej prírody. Trek je dlhý asi 78 km. Najdlhšia časť je zo Skogaru doThorsmorku (24 km). Dá sa prejsť za 4-5 dní alebo podľa kondície. Pripravte sa, že sa počas treku budete brodiť riekami. Niekedy je voda po kolená, niekedy až po zadok. My sme ich brodili bosí, ale nie je to ideálne. Je lepšie mať vhodnú obuv. Po ceste nie sú žiadne potraviny, takže všetko jedlo si musíte zobrať so sebou. Po ceste sú malé kempy, kde môžete spať vo vlastnom stane alebo aj v chatke, ale tú si musíte rezervovať vopred. My sme vyrážali zo Skogaru, ale dá sa ísť aj opačne. Túru sme absolvovali koncom júla. Mali sme krásne počasie.

1. deň Skogar - Thorsmork

Túra začína pri majestátnom vodopáde Skogafoss, ktorý má výšku 60 metrov. Pod ním je malý kemp s potravinami, kde si môžete spraviť zásoby na cestu. Zo Skogaru sme vyrazili popri vodopáde a rieke Skogar. Na rieke je veľa ďalších "menších" vodopádov, ak ich porovnávame s vodopádom Skogafoss. Cesta mierne stúpa a v diaľke sú vidieť ľadovce. Pôda sa mení na čiernu, lávovú zem. Smerujeme k sopke Eyjafjallajokull. Je veľmi nenápadná s miernym prevýšením. Zem je teplá. Na sopke je v zemi malá prasklina, v ktorej je vidno tekutú lávu. Je to pár metrov pod povrchom. Ak by ste sa dostali k sopke a išli späť do Skogaru, tak už len táto čať treku stojí za to. Od sopky cesta začne klesať. Klesanie trvá dlho. Na jeho konci je malý kemp, kde sa dá prespať. Ak máte chuť a silu pokračovať, Thorsmork už nie je ďaleko. Len treba prebrodiť prvú rieku. Táto bola dosť rozvodnená. Mali sme šťastie a stopli sme terénny autobus, ktorý nás cez ňu previezol. Do Thorsmorku chodí aj autobus, takže túra sa dá začať alebo aj skončiť aj na tomto mieste. Je tu kemp.

Skogafoss
Rieka Skogar
Eyjafjallajokull
Prasklina s lávou

2. deň Thorsmork - Emstrur

Tento deň sme prechádzali naďalej mesačnou krajinou s čienou zemou. Ďalšie brodenie riekou. Pri kempe Emstrur je krásny kaňon s krkolomným názvom Markarfljotsglijufur. Čítala som, že je hlboký až 200 metrov. V malom kempe sme stretli Japonku, ktorá išla túto túru úplne sama, Nemky, Francúzsky, Talianov a po ceste neskôr aj skupinku Slovákov. Inak na celom treku stretnete minimum ľudí. Niekedy idete celé hodiny sami.

po ceste k Emstrur
Markarfljotsgljufur

3. deň Emstrur - Alftavatn

Alftavatn je krásne jazero obkopené islandskou prírodou. Počas tohto dňa sme po ceste skoro nikoho nestretli. Tých pár ľudí, čo išli oproti, som sa vždy pýtala, kde už je to jazero. Odhady boli rôzne. :)

jazero Alftavatn
kemp pri jazere

4. deň Alftavatn - Landmannalaugar

Túto časť sme pôvodne chceli ísť dva dni. Bol krásny, slnečný deň, tak sme sa rozhodli prejsť ju za jeden deň. Bolo to dobré rozhodnutie. Na druhý deň bola hmla a celý deň pršalo. Príroda v tejto časti bola znovu iná. Cestu lemovali holé kopce sírovej oranžovotehlovej farby. Občas bolo vidieť výpary zo zeme. Pred Landmannalaugarom sa tiahne pás skamenenej lávy. Landmannalaugar je veľký kemp, kde je veľa ľudí. Je tam aj teplé jazierko, kde sa dá kúpať zadarmo. Do kempu sme prišli o deň skôr. Autobus na sever k jazeru Myvatn nám išiel až na druhý deň. Kedže celý deň pršalo, strávili sme ho v starom autobuse prerobenom na čitáreň.

Tu sa náš trek končí, ale Island má ešte mnoho ďalších krás, ktoré treba objaviť.

po ceste do Landmannalaugar
cesta do Landmannalaugar
skamenená láva
čitáreň
Lucia Marcineková

Mám rada knihy, umenie, filmy,hudbu, turistiku a cestovanie. O tom by som chcela písať. Ale aj o živote okolo mňa. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené